Kosmiczny samolot poleci w 2019

Defense Advanced Research Projects Agency czyli Agencja Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Obronności wchodzi obecnie w drugą i trzecią ambitnego eksperymentu „program Spaceplane (XS-1)”, którego celem jest stworzenie samolotów zdolnych do codziennych lotów w przestrzeń kosmiczną.

– Mogę oficjalnie powiedzieć, że otrzymaliśmy dofinansowanie od administracji Baracka Obamy, na kolejne testy XS-1. – powiedział Jess Sponable (DARPA) podczas konferencji Space Access ’16 w Phoenix. – mogę jeszcze dodać, że kwota dofinansowanie wyniosła 146 milionów dolarów.

Program XS-1 został uruchomiony przez DARPA w 2014 roku. Za cel postanowiono opracowanie systemu zdolnego odbywać loty 10 razy w ciągu 10 dni przy koszcie nie przekraczającym 5 milionów za lot. W ciągu dwóch lat Agencja Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Obronności finansowała pierwszą fazę projektu blisko współpracując z Boeing (wraz z Blue Origin), Masten Space Systems (XCOR Aerospace) i Northrop Grumman (Virgin Galactic).

[sociallocker]Celem kolejnych faz programu jest rozpoczęcie próbnych lotów. Będą to fazy otwarte dla wszystkich przedsiębiorstw nie tylko tych z fazy pierwszej. Jess Sponable powiedział, że oczekuje więcej niż trzech ofert od firm, które mają postawioną wysoko poprzeczkę ponieważ będą musiały konkurować z firmami biorącymi już udział w projekcie.

DARPA, 29 kwietnia planuje rozpocząć drugą fazę w Arlington w Virginia. Wtedy Agencja wyśle zaproszenie dla jednego wykonawcy, który rozpocznie współprace na początku 2017 roku. Pierwsze loty mają odbyć się między 2019 a 2020. Sponable zapewnia, że kwota 146 milionów, którą DARPA otrzymała jest wystarczająca do rozpoczęcia współpracy z jedną firmą.
– To jest wystarczająca (kwota) aby wybrać kogoś i wystartować, – powiedział. – Nie jest to wprawdzie kwota, która pozwoli w pełni sfinansować to co zakładaliśmy.

Firmy chcące współpracować muszą dysponować własnym budżetem, który będzie częścią publiczno-prywatnego partnerstwa. Sponable dodał, że finansowanie z pieniędzy rządu zostało zakończone.Wstępna wersja rakiety musi być zdolna unieść 900 funtów (~408 kilogramów) ładunku na orbitę Ziemi. Dodatkowo wykonawca będzie musiał pokazać ulepszony pojazd zdolny do przenoszenia ładunku o wadze 3000 funtów (~ 1360 kilogramów) w operacjach handlowych.

Rakieta musi się cechować niskim kosztem eksploatacji. Codziennie musiałaby być zdolna wykonywać loty wojskowe i komercyjne. Wojsko widzi w tym przyszłość. Dzięki takim pojazdom szybko będzie mogło wymienić zniszczone lub strącone satelity.

Fot. DARPA [/sociallocker]

Podziel się

Dodaj komentarz